معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه می‌کند. علاوه بر این موارد چنانچه مورد مناسبی برای خرید و فروش نیز در دنیای مجازی باشد، به کاربران معرفی می‌نماید.

۲ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

در اوایل دهه‌ی 80 خورشیدی بود که ایران‌خودرو پس از چندین و چند سال تولید پیکان به این نتیجه رسید که دیگر بس است! هرچند دیر ولی بالاخره چنین نتیجه‌ای حاصل شد. حالا باید جایگزینی برای این خودرو پیدا می‌کردند. خودرویی که دیگر همه انگلیسی بودنش را فراموش کرده بودند و آن را مانند پسته و فرش منحصر به ایران می‌دانستند. هیچ‌وقت مشخص نشد که تندر 90 به‌جای پیکان آمد یا سمند به‌جای آن تولید شد؛ اما منطقی‌ترین جایگزین پیکان را بایدپراید عنوان کرد که پس از توقف تولید پیکان به پرفروش‌ترین خودروی تولید داخل تبدیل شد. در اصل باید گفت که ایران‌خودرو بازار داغ پیکان را دودستی به رفیق به‌ظاهر رقیب خود تقدیم کرد. از بحث دور نشویم. به‌هر‌حال در سال 1381 سمند تولید شد. در سال‌های نخست از موتور پژو 405 GLX برای به حرکت درآوردن این محصول داخلی استفاده می‌شد. پس از گذشت ‌سال‌ها و تغییراتی که برخی جزئی و برخی چشمگیر بودند، در اوایل دهه‌ی 90 خورشیدی ایران‌خودرو پیشرانه‌ای ساخت وطن بر روی این خودرو قرار داد. نام این پیشرانه EF7 است و سمند‌هایی که از این پیشرانه بهره می‌برند سمند LX EF7 نام دارند. با ما همراه باشید تا هر آنچه در مورد سمند EF7 باید بدانید را باهم بررسی کنیم و معایب و مزایای آن را هم مرور کنیم؛ اما اول‌ازهمه باید بدانیم مشخصات فنی این مدل از سمند چگونه است.


مشخصات فنی سمند EF7

معایب سمند EF7

سمند EF7 پیشرانه‌ای با همین نام زیر کاپوت خود پنهان کرده است که نزدیک به 1.7 لیتر گنجایش دارد و در دو حالت بنزینی و پایه گازسوز به بازار عرضه می‌شود. بدون شک موتوری که پایه بنزین دارد، قدرت بیشتری نسبت به برادر گازسوز خود تولید می‌کند. هرچند تفاوت بین خروجی‌های این دو مدل موتور زیاد نیست. موتور EF7 در مدل بنزینی حداکثر قدرتی معادل 113 اسب بخار در دور موتور 6000 دور بر دقیقه تولید می‌کند و در مورد مدل پایه گازسوز این عدد با 13 واحد افت، 100 اسب بخار در دور موتور 6000 دور بر دقیقه تولید می‌کند. حداکثر گشتاوری که از کارکرد موتور بنزینی حاصل می‌شود 155 نیوتون متر در دور موتور 3500 تا 4500 دور بر دقیقه است و در مدلی که موتورش پایه گازسوز است 136 نیوتون متر در همین بازه‌ی دور موتور، نهایت گشتاوری است که به دست می‌آید.

حداکثر سرعتی که مدل بنزینی موتور EF7 به آن دست پیدا می‌کند، توسط ایران‌خودرو 190 کیلومتر اعلام‌شده است که در مدل دیگر که سوخت پایه گاز است این عدد با افت 10 عددی به 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

مدت‌زمان لازم برای رسیدن به ‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون برای هر دو مدل 12 ثانیه اعلام‌شده است که به نظر نمی‌آید واقعیت داشته باشد. حتی اگر برای مدل بنزینی بتوان این عدد را حقیقی در نظر گرفت، برای مدلی که به‌صورت پایه گاز می‌سوزاند هضم آن سخت است.

در کل سمند EF7 و به‌طور جزئی‌تر پیشرانه‌ی EF7 اعداد خوبی در آمار دارند و البته باید گفت که انصافاً این اعداد اگر خود حقیقت هم نباشند، خیلی از اصل داستان دور نیستند.

سمند EF7 پایه گازسوز

این مدل از سمند، نوعی از موتور EF7 را بر روی خود دارد که سوخت اصلی آن گاز است. مشخصات این نوع موتور را در بالا ذکر کردیم و شاهد بودید که اختلاف فاحشی با مدل بنزینی مشاهده نمی‌شود.

طبق ادعای ایران‌خودرو، این موتور در بین 10 موتور برتر گازسوز موجود در جهان رتبه‌ی سوم را در اختیار دارد. کاری به درست و غلط بودن این ادعا نداریم، اما باید گفت که به تائید بیشتر مالکان این خودرو، این موتور هم در هنگام مصرف بنزین و هم در هنگام مصرف گاز کیفیت مطلوبی دارد و به‌احتمال‌زیاد حتی هنگام تغییر مصرف از گاز به بنزین یا برعکس متوجه تغییری نخواهید شد.

طرز کار  موتورEF7  به این شکل است که گاز را به‌عنوان سوخت اصلی در نظر می‌گیرد و پس از اتمام گاز از بنزین برای ادامه‌ی حرکت استفاده می‌کند. همان‌طور که گفتیم موتور EF7 آن‌قدر نامحسوس از این بشقاب به سراغ بشقاب بعدی می‌رود که احتمالاً شما هیچ‌ تغییری حس نمی‌کنید.

فراموش نکنید که به خاطر بحث گران شدن بنزین و بازگشت کارت سوخت‌ها، سمند EF7 پایه گازسوز می‌تواند به گزینه‌ی جذاب‌تری در بازار تبدیل شود.

روغن موتور و تسمه تایم موتور EF7، تعویض و بهترین جنس

معایب سمند EF7

اگر دفترچه‌ی راهنمای سمند EF7 را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که روغن‌موتور مناسب برای موتور این خودرو 10W-40 SL سینتیک است. برای تعویض روغن‌موتور موتور EF7، برندهای مختلف ایرانی و خارجی مدل‌های زیادی دارند. از کاسترول و توتال گرفته تا بهران. روغن‌موتورهای تمام سینتیک و نیمه سینتیکی تولید می‌شود که همه برای این موتور مناسب هستند.

در مورد تسمه تایم هم مدل پاور گریپ (گیتس) می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. زمان تعویض تسمه تایم هر خودرو پس از طی مسافتی خاص که در دفترچه ذکرشده، می‌باشد، اما در نظر داشته باشید که اگر تسمه تایم پوسیده باشد باید تعویض شود، حتی اگر به مسافت درج‌شده در دفترچه نرسیده باشد.

مصرف سوخت موتور سمند EF7 

معایب سمند EF7

در متن اشاره کردیم که سهمیه‌بندی مجدد بنزین و البته بالاتر رفتن قیمت آن از همیشه جدی‌تر است. در کشور ما ثابت‌شده هر بحثی که پیش بیاید، هرچقدر هم که مسئولین موضوع را تکذیب کنند، بازهم اتفاقی قریب‌الوقوع است.

به همین جهت مصرف پایین سوخت بازهم به فاکتوری مهم در انتخاب خودرو بدل شده است. عددی که از طرف کارخانه برای مصرف سوخت اعلام‌شده است، 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته به گواه دارندگان این خودرو واقعیت ندارد و مصرف واقعی سمند EF7 بیش از این حرف‌ها است. در ضمن گنجایش باک این خودرو 70 لیتر است که عدد قابل‌توجهی است.

ناگفته نماند که موتور EF7 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و کاملاً سازگار با محیط‌زیست محسوب می‌شود.

مزایا و معایب سمند EF7  

معایب سمند EF7

راحتی اتاق سمند، یکی از مزیت‌هایی است که از ابتدای تولید سمند وجود داشت و همچنان هم ادامه دارد. قدرت بالای موتور EF7 به‌خصوص نسبت به رقبای داخلی‌ از دیگر مزیت‌های سمند EF7 است. همچنین عدم‌تغییر قابل‌توجه قدرت موتور هنگام استفاده از گاز هم نکته‌ای است که نباید به‌راحتی از آن گذشت. این‌ها علاوه بر نکاتی که بالاتر به آن‌ها پرداختیم از مزایای سمند EF7 به شما می‌روند؛ اما معایب این خودرو

گرانی قطعات از معایبی است که با توجه به تولید داخل بودن این خودرو و موتور توی ذوق خریدار می‌زند. درست است که موتور EF7 از قدرت بالایی برخوردار است، اما این موضوع در سرعت‌پایین صدق نمی‌کند و به گواه مالکین، قدرت موتور پس از عبور از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت خود را نشان می‌دهد. همچنین در سر‌عت‌های بالا صدای زیادی به اتاق منتقل می‌شود که با زیاد کردن صدای سیستم صوتی حل می‌شود!

  • حسین مولا

واشر سرسیلدر یکی از مهمترین قطعاتی است که درون سیستم موتور خودرو قرار دارد. از آن جایی که وظایف این قطعه در کارکرد موتور خودرو بسیار مهم است، معیوب و یا خراب شدن آن آسیب‌های جزیی و جدی به موتور خواهد زد از جمله ایجاد اختلال در کارکرد موتور و یا از کار انداختن آن.

وظایف واشر سرسیلندر

واشر سر سیلندر و دلایل سوختن آن

مهم‌ترین وظایف واشر سرسیلندر عبارتند از:

·        آب‌بندی سرسیلندر

·        هدایت مایع

·        حفظ و نگهداری مایعات

در هنگامی که واشر سرسیلندر نتواند هر یک از این وظایف را انجام دهد اصطلاحاً سوخته است. سوختگی زمانی رخ می‌دهد که واشر سرسیلندر حالت ظاهری خود را از دست بدهد (مانند وجود ترک یا شکستگی یا کج شدن و یا ...).

واشر سرسیلندر بین سیلندر و بدنه‌ی موتور قرار می‌گیرد و به دلیل جنس مقاوم در برابر حرارت و دمای بالا، امکان گردش روغن و آب را بدون مخلوط شدن را فراهم می‌آورد؛ همچنین محفظه‌ایی که بین سیلندر و سرسیلندر قرار داشته و محفظه‌ احتراق نیز نامیده می‌شود، توسط واشر سرسیلندر آب بندی می‌شود تا آبی که این محفظه را خنک نگه می‌دارد، به داخل آن راه پیدا نکند.

خصوصیات واشر سرسیلندر

واشر سر سیلندر و دلایل سوختن آن

 یک واشر سرسیلندر مناسب باید مقاومت بالا در برابر حرارت داشته باشد تا به راحتی نسوزد. جنس واشر سرسیلندر از پنبه‌ی نسوز به علاوه آلیاژهای فولاد و مس است که در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت زیادی دارند. علاوه بر این واشر باید در مقابل فشار مقاوم بوده، سبک باشد و به خوبی بر روی سیلندر قرار بگیرد و آن را کاملا پوشش دهد تا آب، روغن وگاز نشتی پیدا نکنند.

امروزه برای اینکه واشر سرسیلندر از مقاومت در برابر فشار و دما برخوردار باشد از فولاد چند لایه (MLS) ساخته می‌شود ولی در سیستم‌های قدیمی‌تر، واشر سرسیلندرها از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی ساخته می‌شدند و در بعضی از خودروها جنس مسی هم استفاده می‌شود.

در واشر سرسیلندرهای سه لایی همیشه لایه مسی به طرف بالا قرار می‌گیرد؛ یعنی به طرف سرسیلندر و لایه فولادی روی بدنه سیلندر قرار می‌گیرد و در واشرهای دو لایه نیز لایه مسی به طرف بالا قرار دارد.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

واشر سرسیلندر ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند. از جمله:

1.     کم بودن آب رادیاتور

2.     داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

3.     عدم نصب صحیح واشر سرسیلندر توسط مکانیک

4.     بد بودن جنس سرسیلندر

5.     بد کار کردن فن خودرو

6.     بسته شدن راه‌های عبور آب در موتور

7.     نقص فنی ترموستات

8.     عدم استفاده از ضد جوش در تابستان

9.     نشتی آب از موتور خودرو (کم شدن آب و یا روغن موتور که به راحتی دیده می‌شود)

10. استهلاک موتور خودرو

با اینکه واشر سرسیلندر قطعه چندان گرانی نیست ولی با سوختن آن مالک خودرو جهت تعویض متحمل هزینه‌ سنگینی خواهد شد؛ چراکه برای تعویض واشر سرسلندر قطعات زیادی از خودرو از جمله سرسوپاپ، سرسیلندر، مخزن هواکش، استپر، شمع‌ها و... باید باز و مجدداً بسته شوند که این کار دستمزد بالایی را می‌طلبد. اگر حرارت بالا به سرسیلندر خودرو آسیب رسانده باشد باید به تراشکاری هم بروید تا سطح روی سرسیلندر و گاهی خود سیلندر را صاف کنید تا واشر سرسیلندر بتواند به خوبی روی آن قرار بگیرد، که همه اینها برای شما هزینه بسیار بالایی خواهد داشت و حتی اگر به سرسیلندر رسیدگی نشود ممکن است هزینه‌های بسیار بالاتری برای تعمیر یا تعویض موتور خودرو بپردازید.

 علائم سوختن واشر سرسیلندر

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

اگر آب و روغن با هم مخلوط شوند، موتور دیر روشن بشود، موتور آب و یا روغن کم کند (در فواصل کوتاه مدت آب رادیاتور کم می‌شود)، موتور بد کار کند، از لوله اگزوز بخار آب خارج شود (دود سفید رنگ)، دود خارج شده از اگزوز آبی رنگ شود (نشانه نشت روغن به محفظه احتراق و سوختن آن همراه با مخلوط آب و بنزین)، رنگ روغن موتور به رنگ شیری تغییر پیدا کند و موتور بیش از حد داغ شود، آب در سر پیستون‌ها دیده شود و جوش کاذب در رادیاتور اتفاق بیافتد؛ همگی نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر است و بهتر است این علائم را جدی گرفته و خودروی خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید و پس از اطمینان از سوختگی واشر سرسیلندر اقدام به تعویض آن نمایید.

بد کار کردن سیلندر یکی از مهمترین نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر است. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی وجود دارد و در واشرهای مسی و فولادی هم به ندرت دیده می‌شود.

البته همه این علائم نشانه قطعی سوختگی واشر سرسیلندر نیستند و این موضوع باید به صورت تخصصی بررسی شود که مکانیک خودرو با انجام تست بلوک موتور، تست کمپرسور، تست نشت مشخص می‌کند که واشر سرسیلندر نیاز به تعویض دارد یا خیر. اگر با انجام این تست‌ها مشخص شد که واشر سرسیلندر خراب نیست و نیاز به تعویض ندارد این علائم ممکن است نشانه اشکال در انژکتور، سیستم احتراق، سوپاپ‌ها و یا ... باشد که باید خودرو عیب یابی و تعمیر شود.

آسیب هایی که بر اثر سوختن واشر سر سیلندر به خودرو وارد میشود:

1-    وارد کردن فشار به واتر پمپ و گاهاً سوختگی آن

2-    خراب شدن سرسیلندر

3-    خراب شدن قطعات داخلی سیلندر

موارد احتیاطی درخصوص واشر سرسیلندر

دلایل سوختن واشر سر سیلندر

1-    هیچ گاه با خودرویی که واشر سرسیلندر آن آسیب دیده است حرکت نکنید چون ممکن است به موتور ماشین آسیب جدی رسیده و به جای تعویض واشر سرسیلندر مجبور به تعمیر یا تعویض موتور خودرو بشوید.

2-    اگر در هنگام حرکت خودرو با علائم سوختگی واشر سرسیلندر رو به رو شدید از ادامه دادن مسیر جداَ خودداری کرده و خودرو را خاموش کنید.

3-    اگر تعمیرگاه خیلی خیلی به شما نزدیک است می‌توانید خودرو را با همان شرایط به تعمیرگاه برسانید اما قبل از حرکت درب مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن مخلوط شده بخار شود سپس مجدداً خودرو را روشن کرده و به تعمیرگاه بروید. در غیر این صورت از یدک‌کش استفاده کنید تا از رسیدن آسیب‌های جدی به خودروی جلوگیری کنید.

در مجموع هر از چندگاهی باید این قطعه را تست کرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمود چون با یک بار جوش آوردن و یا داغ شدن موتور، ممکن است آسیبی به واشر سرسیلندر نرسد ولی آن را در معرض خرابی قرار بدهد. آسیب دیدن واشر سرسیلندر به مرور صورت می‌گیرد ولی با دیدن اولین نشانه‌ها حتماً باید به آن توجه کرد و از آن به راحتی عبور نکرد تا موجب آسیب‌های جدی به موتور خودرو نشود.

  • حسین مولا