معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه می‌کند. علاوه بر این موارد چنانچه مورد مناسبی برای خرید و فروش نیز در دنیای مجازی باشد، به کاربران معرفی می‌نماید.

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است


5 هاچ‌ بک محبوب ایرانی زیر 55 میلیون تومان

معرفی 5 هاچبک پرفروش ایرانی که حداقل تا سال 96 تولید  شده اند و کمتر از 55 میلیون تومان قیمت دارند.


خرید و فروش خودرو در سدان های مختلف همیشه جذاب است اما بیشترین جذابیت برای خرید ماشین، خرید خودروهای هاچبک است. اکثر افرادی که سمت خودروهای هاچبک می روند جوانان هستند زیرا خودروهای هاچ بک هم جذاب تر هستند هم اسپرت تر. در این مقاله به معرفی 5 هاچ بک محبوب بازار ایران می پردازیم که در رنج قیمت زیر 55 میلیون تومان قرار میگیرند. البته اگر در زمان خواندن این مقاله (مرداد 97) همچنان در همین رنج قیمت باقی مانده باشند!!!!

سایپا 111 ، یادگار پراید

سایپا 111
 
ارزان ترین هاچ بک بازار ایران متعلق است به سایپا 111. سایپا 111 یکی از بهترین گزینه ها برای خرید یک هاچ بک اقتصادی است که مصرف سوخت مناسب و قطعات مصرفی فراوان دارد، همچنین سایپا 111 از بازار دست دوم خوبی برخوردار است . این خودرو در بازار پر تلاطم این روزها به دلیل توقف تولید از طرف کمپانی سازنده یعنی سایپا دربازه قیمتی 28 تا 31 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

مزایا  معایب 
هزینه نگهداری مناسب
شتاب خوب
فراوانی قطعات یدکی
جوان پسند 
 
استاندارد آلایندگی یوور ۲
امنیت بسیار پایین
عمر پایین لوازم جانبی و یدکی 



ام ‌وی‌ام 110S، چینی بزک شده

ام وی ام 110s

خوردوهای ام وی ام علی رغم اینکه فروش خوبی را در ایران تجربه کرده اند، ولی از محبوبیت کمی بین مردم برخوردار هستند. اکثر افرادی که جذب خودروهای این برند می شوند،  فقط به دلیل شرایط خوب اقساطی است که مدیران خودرو برای مشتریان اش فراهم کرده است. از قدیمی ترین خودروهای تولیدی این برند در ایران MVM 110  بود که از سال 1384 تا 1395 مونتاژ می شد. نسخه فیس لیفت 110 در سال 1394 وارد بازار ایران شد که به ام ‌وی‌ام 110S معروف است . این مدل در تیپهای لاکچری و کامفورت ارائه می شود.

مزایا 
 
  معایب 
 مصرف کم
فرمان و کلاچ نرم
مورد علاقه بانوان 
ایمنی پایین
کیفیت پایین و قیمت بالا قطعات مصرفی
بازدهی پایین داخل کابین و موتور
ترمزهای ضعیف
شتاب کم به دلیل ضعف گیربکس
خدمات پس از فروش گران 



پژو 206 ، فرانسوی همچنان جذاب بازار

پژو 206

اوایل سال 1380 بود که پژو 206 وارد کشورمان شد ابتدا پژو 206 با تیپ 1 و تیپ 2 ، که به موتور 1400  مجهز بودند، روانه بازار شد، در سال 1382 تیپ های 3 ، 4 و 5 و سپس نسخه اتوماتیک به اسم تیپ 6 در خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. تیپ های 5 و 6 از نوع موتور پربازده و جدید TU5 هستند. خروجی اسب بخار این موتور حدود 110 اسب بخار در نسخه فرانسوی و در نسخه ایرانیزه شده حدود 105 اسب خار قدرت تولید می کند.

مزایا معایب 
هندلینگ خوب
مصرف کم 
شتاب خوب 
ظاهر زیبا و جوان پسند
شتاب بالا 
هزینه تعمیرات و دستمزد بالا 
کابین بی کیفیت در نسخه های ایرانیزه شده
فضای کم سرنشینان عقب 
استهلاک بالا و کند بودن گیربکس در نسخه اتومات 



تیبا 2 ، هاچبک محبوب سایپایی ها

تیبا 2

تیبا و تیبا 2 از نظر ساختار فنی ترکیبی  از پراید دهه 70 میلادی و ریو نسل یک هستند. اما از نظر شاسی، تیبا 2 بیشتر به پراید شبیه است.
پیشرانه  تیبا 2 همان موتور تیبا معمولی است و حجم موتور آن 1.5 لیتر و تنها 8 سوپاپ دارد. موتور تیبا 2 در نتیجه همکاری مشترک شرکت مگاموتور و شرکت FEV  اتریش بر پایه همان موتور پراید  سال 1370 تولید شده است. نهایت قدرت موتور تیبا2 معادل 87 اسب بخار در دور 5300 و حداکثر گشتاور تولیدی 128 نیوتون متر است. توضیحات بیشتر به همراه گالری تصاویر و نمای 360 درجه بیرون خودرو در نقد و بررسی تیبا 2 قراردارد.

مزایا معایب 
شتاب بالا
مصرف پایین
در دسترس بودن قطعات مصرفی
هزینه نگهداری پایین 
کیفیت پایین متریال داخل کابین
ترمزهای ضعیف
موتور کم بازده  با  تکنولوژی قدیمی 
کیفیت پایین رنگ بدنه
پایداری کم در پیچ‌ها 



برلیانس h220، زشت ولی جذاب

برلیانس h220

 برلیانس h220 یکی ازهاچ بک های اقتصادی بازار ایران است که چند سالی است توسط پارس خودرو مونتاژ می شود. موتور برلیانس h220 از نوع چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم 1500 سی ‌سی با 103 اسب بخار قدرت است. گشتاور برلیانس اچ 220  هاچ بک نیز ۱۳۸ نیوتن متر است. اطلاعات بیشتر در مورد این خودرو و گالری تصاویر آن را می توانید در نقد و بررسی برلیانس h220 مشاهده کنید.

مزایا
معایب 
 ایمنی بالا 
سواری و هندلینگ خوب
امکانات رفاهی بهتر نسبت به رقبا
دید بد اطراف خودرو به دلیل ستون های بزرگ
پیشرانه ضعیف 
کیفیت نه چندان مطلوب متریال کابین 
  • حسین مولا

مقایسه‌ سوزوکی گرند ویتارا ٢٠٠٠ و گرند ویتارا ٢٤٠٠ سی‌ سی

در این مقاله سعی داریم مقایسه ای داشته باشیم بین مدل های 2000 سی سی و 2400 سی سی سوزوکی گرند ویتارا.

سوزکی گرند ویتارا در ایران

نسل سوم خودروی سوزوکی گرند ویتارا، چند سالی است که در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود و در این مدت توانسته به فروش و محبوبیت قابل قبولی دست یابد. این خودرو برای اولین بار، در سال ١٣٨٦ توسط ایران‌خودرو به کشور وارد شد، سپس در سال ١٣٨٨ و در کارخانه‌ی ایران خودروی خراسان  با موتور ٢٠٠٠ سی‌سی به تولید رسید. یکسال بعد و همزمان با فیس‌لیفت مختصر خودرو توسط سوزوکی و معرفی مدل ٢٤٠٠ سی‌سی، عملا تولید مدل ٢٠٠٠ سی‌سی ویتارا متوقف شد.

در سال ٢٠١٣، این خودرو بازهم دستخوش تغییرات جزئی شد که این تغییرات بر نمونه‌های بازار داخل ایران نیز اعمال شدند. تغییراتی مانند لنزی شدن چراغ‌های جلو، تغییرات جلو پنجره و همچنین رینگ‌ها. گرند ویتارا در ایران با دو گیربکس ٥ سرعته‌ی دستی و  ٤ سرعته‌ی اتوماتیک عرضه می‌ شود. همچنین، خودرو مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک دائمی و گیربکس کمکی با سه حالت انتقال قدرت است که به همراه موتور پرقدرت آن مزیت بزرگی نسبت به رقبای داخلی، مانند هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی است که فاقد گیربکس کمکی و سیستم چهارچرخ متحرک دائمی هستند. از نقاط ضعف گرند ویتارا، ارتفاع به نسبت کم کف خودرو است که در مسیرهای خارج جاده ای، کمی مشکل‌ساز است اما فضای بار خودرو نسبتا مناسب است.

مقایسه ظاهری

سوزوکی گرند ویتارا

اصلی‌ترین تفاوت های ظاهری مدل‌ های ٢000 و 2400 سی سی گرند ویتارا، اضافه شدن مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های لنزی و راهنمای روی آینه است. رینگ‌ها نیز در تیپ های 1 و3 و 5 معادل ١٦ اینچ و در تیپ ٨ معادل ١٧ اینچ هستند. تفاوت دیگر مدل های 2000 و 2400 لیتری گرند ویتارا، وجود کروز کنترل فقط در مدل 2400 لیتری است، به علاوه‌ اینکه نشانگر ساعت، دما و مصرف سوخت نیز در نمونه‌ی 2400 لیتری از روی داشبورد حذف شده‌اند. 

در مدل 2400 سی سی ویتارا تجهیزات جدید اضافه شده است. سیستم چندرسانه ای (DVD) به همراه مسیریاب پیشرفته و دوربین دید عقب در مدل فول آپشن، استارت بدون کلید ، سیستم نمایش اطلاعات سفر و مصرف سوخت، تهویه اتوماتیک دیجیتال ماساژور پشتی صندلی (صندلی راننده در تمام مدل ها) و سیستم گرمکن صندلی های جلو (در مدل های فول) از جمله این تجهیزات است که در مدل 2000 سی سی وجود ندارند. همچنین برای سهولت کار با سیستم صوتی، ادوات کنترلی روی غربیلک فرمان تعبیه شده است. 

همچنین در مدل 2400 سی سی صندلی های عقب به نسبت 40 به 60 درصد برای آسایش هر مسافر باز می شود و یا برای داشتن فضای بیشتر در صورت لزوم به طرف جلو جمع می شود.

مقایسه فنی



قدرت مدل ٢٠٠٠ سی‌سی گرند ویتارا ١٤٠ اسب بخار و دارای مصرف سیکل ترکیبی حدود ٩ تا ٩,٥ لیتر در هر صد کیلومتر در دو نوع گیربکس معمولی و اتوماتیک است. اما موتور ویتارا ٢٤٠٠ سی‌سی، علاوه بر قدرت ١٧٠ اسب بخاری، مصرف تقریبا مساوی با نمونه‌ی ٢٠٠٠ سی‌سی دارد که نشان از برتری نمونه‌ ی ٢٤٠٠ سی‌سی دارد.

سیستم ترمز گرند ویتارا در مدل ٢٠٠٠ سی‌سی، در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای، و در مدل ٢٤٠٠ سی‌سی در هر دو محور دیسکی است. هر دو مدل نیز مجهز به سیستم‌های کمکی و ایمنی ABS، EBD، و BAS هستند، با ذکر این نکته که عملکرد ترمز در مدل ٢٤٠٠ سی‌سی کمی بهتر است.

مقایسه رانندگی

سیستم تعلیق خودرو در هر دو مدل در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از اتصالات چندگانه تشکیل شده و در مجموع عملکرد مناسبی چه در جاده و چه خارج جاده از خود نشان می‌دهد. البته محور عقب تقریبا ضربات وارده را بیش از حد به اتاق منتقل می‌کند که در مسافت های طولانی کمی آزاردهنده است‌. با توجه به اینکه سیستم ESP یک الزام در شاسی‌بلندها محسوب می‌شود کمبود این سیستم کنترل پایداری در گرند ویتارا به ویژه در جاده کاملا حس شده و باعث میشود تا ویتارا در پیچ‌ها لغزنده عمل کند و سمت عقب خودرو میل به پیچیدن داشته باشد.

گرند ویتارا با موتور 2400 سی‌سی نسبت به مدل 2000 سی‌سی سریعتر شتاب می‌گیرد و خودرو سرحال تر عمل می کند. شتاب ثانویه نیز نسبت به مدل2000 سی‌سی کاملا برتری دارد.

به منظور کاهش صداهای اضافی داخل اتاق، در مدل 2400 سی سی قطعات جدید به قسمت پایین درب های جلو و عقب اضافه شده و ضخامت شیشه ها نیز از 3.5 به 4 میلی متر افزایش یافته است.  نتیجه اینکه صدای داخل کابین با کاهش 20 درصدی (حدود 2 دسیبل) در مقایسه با مدل 2000 سی سی روبرو شده است. استفاده از محور متعادل کننده حرکت در موتور 2400 سی سی نیز باعث کاهش ارتعاش و صدای نامطلوب در داخل اتاق گرند ویتارا شده است.

مقایسه ایمنی

از امکانات استاندارد گرند ویتارا 2000 سی سی می¬توان به سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمز ضد قفل و چند کیسه هوای استاندارد (دو ایربگ جلو برای راننده و سرنشین ) اشاره کرد. البته کسب نمره چهار ستاره از Euro NCA با وجود رقبای قدرتمند این خودرو، موفقیت به حساب نمی¬‌آید.  اما در ورژن 2400 سی سی دو ایربگ کناری برای سرنشینان جلو و دو ایربگ پرده ای در ستون ها برای سرنشینان جلو و عقب در مدل فول اضافه شده است. همچنین ترکیب سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم مکمل ترمز (Break Assist) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، توقف گرند ویتار 2400 سی سی را مطمئن تر کرده است.

برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از تصادف در سقف مدل 2400 سی سی و همچنین تمامی ستون ها ضربه گیر کار شده است.

سوزوکی ویتارا 2000 سی سی

مدل های وارداتی گرند ویتارا از سال ١٣٨٦ تا زمان مونتاژ در داخل کشور، فقط در یک  تیپ و با لیست نسبتا کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی وارد شدند، اما در زمان شروع مونتاژ در کشور و با توجه به رویه‌ی سازنده‌ی داخلی، تجهیزات این تیپ ها در موارد نسبتا زیادی حذف و در نهایت در دو تیپ متفاوت ارائه شدند. تیپ ١ و ٣ برای مدل ٢٠٠٠ سی‌سی و تیپ ٥ و ٨ برای مدل ٢٤٠٠ سی‌سی. که برای نمونه می¬‌توان گفت ٦ ایربگ تنها در خودروی تیپ ٨ ارائه می‌شود. اما همچنان یکی از معایب بزرگ این خودرو (حتی د رمدل 2400 سی سی) فقدان سانروف در مدل های قبل از 96 و سیستم کنترل پایداری ESPاست.

اما از سال 96 مدل فیس لیفت شده گرند ویتارا 2400 سی سی وارد بازار شد که  از نظر فنی تفاوتی با مدل 2400 سی سی ندارد. در نمای ظاهری سپرها، آینه‌های جانبی، جلوپنجره و رینگ‌های تغییراتی داشته اند. همچنین یکی از بزرگترین ایرادهای سوزوکی ویتارا یعنی نبود سانروف نیز در این مدل برطرف شده است. مانیتور ۷ اینچی به همراه نویگشن و ۲ عدد نمایشگر برای سرنشینان عقبی ازجمله امکانات رفاهی جدید است که به مدل فیس لیفت اضافه شده اند.

در پایان باید اشاره کرد که سوزوکی ویتارا 2000 سی سی که آخرین نسخه آن مربوط به سال 1389 است در آشفته بازار فعلی (مرداد 97)  در بازه 120 تا 130 میلیون تومان معامله می شود. همچنین قیمت سوزوکی ویتارا 2400 مدل 97 در محدوده قیمت 250 تا 290 میلیون تومان قرار گرفته است که البته با این مبلغ گزینه هایی مانند هیوندای توسان 2015، کیا اسپورتیج 2014 و نیسان جوک اسپرت 2016 هم قابل خریداری هستند که البته سوزوکی ویتارا 2400 سی سی از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی در بازار از رقبای خود جلوتر است.

  • حسین مولا