به بهانه رونمایی از کیا اسپورتیج 2017، تصاویری از این شاسی بلند فوقالعاده کیا را خدمت شما همراهان ارایه میکنم.
- ۱ نظر
- ۲۹ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۴۶
- ۳۶۰ نمایش
به بهانه رونمایی از کیا اسپورتیج 2017، تصاویری از این شاسی بلند فوقالعاده کیا را خدمت شما همراهان ارایه میکنم.
خودرو بازطراحی شده کمری ۲۰۱۵ نسبت به گذشته کمی متفاوت شده، ولی عملکردش همانند مدل قبلی است. خودروی کمری، نظر خریداران را به سوی خود جلب میکند و این همان دلیلی است که شرکت تویوتا هر ساله صدها و هزاران دستگاه از آن را به فروش میرساند. شرکت تویوتا مدل ۲۰۱۵ خودروی کمری را دچار تغییراتی کرده است، ولی این تغییرات آنقدر کم است که اگر با دقت به آن نگاه نکنید، اصلا متوجه آنها نمیشوید. برای این کار میتوانید مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این خودرو را با هم مقایسه کنید. با ورود رقیبانی مثل هیوندا سوناتا تغییرات کمری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
تغییرات داخل خودروی کمری نسبت به بیرون آن کمتر بوده و ظاهرکلی داشبورد و پنل مثل گذشته باقی مانده است (مثلا پلاستیک خاکستری). بعضی از تغییرات بهکار رفته در مواد این خودرو از قبیل پارچه زیبای SofTex موجود بر روی صندلیهای تیپ SE و حذف بعضی از درزها به منظور زیباتر شدن ظاهر آن، مشهود است. در داخل خودروی کمری نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. مثلا دید در همه جهات خوب است وستونهای نسبتا باریک آن باعث میشود که راننده دید بهتری به بیرون داشته باشد. ارتفاع زیاد سقف خودرو هم به معنی فضای بالای سر بسیار خوب در داخل اتاق است. در طرف مقابل،کیفیت مواد به کار رفته در این خودرو و قطعات الکترونیک و همچنین آرامی داخل اتاق، هنوز از خودروهای پیشروی این کلاس عقبتر است. صدای باد و جاده در داخل کمری در مقایسه با رقیبانش، بیشتر شنیده میشود.
تغییرات ظاهری خودرویکمری ۲۰۱۵ جزئی و البته خیلی هم موفقیت آمیز نبوده است. مهمترین تغییر بوجود آمده در قسمت جلوی خودرو است. در تیپ SE جلو پنجره پلاستیکی مشکی بزرگ آن که از لبه کاپوت تا پایینترین قسمت خودرو ادامه یافته است(این جلو پنجره در دیگر تیپ ها جای خود را به یک جلو پنجره چند رده داده است)، این قسمت را به طرز عجیبی بیانتها رها کرده است، انگار که شرکت تویوتا فراموش کرده که قطعه آخر پلاستیکی را روی سپر جلو خودرو نصب کند. تغییرات در قسمت چراغ جلو و شکل بدنه در کنارههای خودرو، بهتر وچراغهای عقب آن مثل اکثر خودروها تکراری است. خودروی کمری به گونهای طراحی شده است که توانسته رضایت خریداران موجود در بازار را با عملکرد خوب خود جلب کند.
2015: 150 میلیون
2014: 139 میلیون
2013: 127 میلیون
2011: 94.5 میلیون
چند سالی است که خودروهای چینی سهم زیادی از بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده اند و این موضوع نیز دلایل خاص خود را دارد که شاید یکی از آنها تنوع کم قیمتی در بازه قیمت 20 تا 70 میلیون باشد.
ماشینهای چینی با ظاهر نسبتاً زیبا و آپشن های به نسبت بیشتر از مدلهای ایرانی، که بدان مجهز هستند در محدوده های قیمتی متوسط و زیر 60 میلیون جزء گزینه های اصلی خریداران میباشند. در کنار مزایا و معایبی که برای خودروهای چینی می توان برشمرد که گهگاه حتی می توان بدین نتیجه رسید که نسبت به بسیاری از خودروهای وطنی در سطح بالاتری به لحاظ ایمنی و کیفیت قرار دارند.
یک نکته کلیدی باید مدنظر قرار گیرد و آنهم افت قیمت شدید ماشینهای چینی در سال های ابتدایی خرید و بخصوص 3 سال اول است. حالا تصور کنید یک خودروی چینی خریداری کردید و پس از سه سال قصد فروش آن را دارید.
در این هنگام با افت قابلتوجه قیمت خودرو مواجه خواهید شد. این مقاله به بررسی افت قیمت برخی محصولات چین و مقایسه آن با تعدادی از خودروسازان داخلی میپردازد و خرید خودرو چینی را از یک زاویه متفاوت بررسی می نماید.
1- MVM: MVM ها از محصولات شرکت چری در چین می باشند که در ایران توسط مدیران خودرو به فروش میرسد. افت قیمت در برخی محصولات این شرکت مانند 315 حتی به 30 درصد نیز می رسد که رقم وحشتناکی است.
2- MG: کمپانی MG یکی از کمپانی های مطرح در بازار داخلی بوده و محصولات آن نیز دارای طرفداران پروپاقرصی است. دور از انصاف است که نگوییم برخی خودروهای این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در مورد برخی محصولات این کمپانی نظیر MG 6 مگنت و لیفت بک، افت قیمت حتی به 28 درصدنیز می رسد که عدد بسیار بالایی است.
3- JAC: JAC در سالیان اخیر با محصولاتی چون JAC S5 نام خود را بر سر زبان ها انداخته است اما افت قیمت در برخی محصولات آن نظیر J5 به بیش از 19 درصد نیز می رسد البته این عدد در مقابل 28درصد MG بسیار پایینتر است.
4- LIFAN: این شرکت نیز خودرویی چون X50 را که طرحی از آلفارومئو می باشند در سبد محصولات خود دارد. افت قیمت محصولات این خودروساز نیز در سه سال اول تقریباً 19 درصد است.
5- ایران خودرو: محصولات ایران خودرو عمدتاً دارای افت قیمتی بین 13 تا 16 درصد و در برخی خودروها حتی 19درصد نیز است. بهعنوانمثال افت قیمت پژو 206 SD در حدود 13 درصد و افت قیمت رانا در حدود 18 درصد است.
6- سایپا: سایپا که خانواده پراید و مشابهات آن را پشتیبانی می نماید همانند ایران خودرو و کمی بهتر است بهعنوانمثال افت قیمت پراید 131 در حدود 12 درصد در 3 سال اول است.
7- پارس خودرو: پارس خودرو نیز از دیگر شرکت های داخلی است که تندر 90 را می توان مهم ترین محصول آن دانست و افت قیمت آن نیز در حدود 10 درصد است.
حال اگر قصد خرید خودرو دارید می توانید از زاویه دیگری به این قضیه نگاه کنید و خودرویی را خریداری کنید که با افت کمتری مواجه شود و در انجام خرید خودرو نیز خودرویی را انتخاب نمایید که سالم بوده و افت قیمت سال های نخستین خود را پشت سر گذاشته است.
1. بررسی کنید که خودرو مشکل سند نداشته باشد و سند به نام فروشنده باشدوتمام اسناد مالکیت خودرو را به کمک فردی متخصص بررسی کنید.
2. قولنامه خرید به صورت بنگاهی تنظیم شود و در غیر اینصورت، سه نفر شاهد قولنامه را امضاء نمایند.
3. در قولنامه صراحتا مشخص کنید که عوارض و مالیاتها را فروشنده پرداخت خواهد نمود
4. پرداخت تمامی جرائم و خلافیهای خودرو توسط فروشنده و دریافت برگ عدم خلافی در قولنامه آورده شود.
5. در قولنامه ذکر کنید که فروشنده خودرو را به نام خریدار خواهد کرد.
6. کارت و بیمه نامه خودرو را از فروشنده تحویل بگیرید.
7. دقت کنید که پلاک خودرو از نوع جدید باشد و از انواع پلاک قدیمی نباشد.
8. از خرید خودرو در شب و زیر نور چراغ خودداری نمائید. خودرو را حتما در روز روشن ببینید.
9. دقت کنید لوازم جانبی خودرو مانند جک و آچار چرخ و زاپاس در خودرو موجود باشد.
10. در مورد ضبط صوت و لوازم الحاقی جانبی با فروشنده توافق کرده و تمام توافقات را در قولنامه وارد کنید.
11. دقت کنید کارت سوخت دریافتی مربوط به خودروی مورد معامله باشد و کارت دیگری را تحویل نگیرید.
12. حداقل یک میلیون تومان از مبلغ خرید خودرو را در زمان به نام کردن خودرو پرداخت نمائید.
هر ساله در اسفندماه، خرید و فروش خودروها رونق فراوانی مییابد. این افزایش فروش خودرو بازار بالقوه ای را برای دلالان خودرو رقم میزند.
در بررسی انجام شده، 24% خودروهای فروشی سطح بازار تهران، دارای مشکلات فنی و یا بدنه هستند که فروشندگان آنها این موضوع را به خریداران اعلام نمی کنند. این در حالی است که خریداران با قصد عزیمت به سفرهای نوروزی اقدام به تهیه خودرو می کنند. لیکن به دلیل اجبار برای انجام تعمیرات از سفر باز می مانند. از میان خودروهای تحت معامله در بازار خودرویی ایران، درصد قابل توجهی را خودروهای هیوندایی تشکیل می دهند.
در این مقاله می خواهیم ضرر احتمالی خریداران خودرو را بسته به ایرادات خودرو در محصولات هیوندایی بررسی کنیم:
خودرو |
میزان تصادف |
افت قیمت (تومان) |
توسان |
1 بار تصادف معمولی منجر به رنگ شدگی درب و گلگیر |
8,000,000 |
توسان |
1 بار تصادف منجر به تعویض درب و گلگیر |
13,000,000 |
توسان |
1 بار تصادف سنگین |
32,000,000 |
خودرو |
میزان تصادف |
افت قیمت (تومان) |
سانتافه |
1 بار تصادف معمولی منجر به رنگ شدگی درب و گلگیر |
8,000,000 |
سانتافه |
1 بار تصادف منجر به تعویض درب و گلگیر |
14,000,000 |
سانتافه |
1بار تصادف سنگین |
25,000,000 |
خودرو |
میزان تصادف |
افت قیمت (تومان) |
آزرا |
1 بارتصادف معمولی منجر به رنگ شدگی درب و گلگیر |
8,000,000 |
آزرا |
1بار تصادف منجر به تعویض درب و گلگیر |
10,000,000 |
آزرا |
1بار تصادف سنگین |
16,000,000 |
این خطر جدی در خرید خودروهای دست دوم باعث شده تا طیف زیادی از خریداران خودرو، به سمت خرید خودروهای صفر گرایش پیدا کنند. این در حالی است که در بازار خودروهایی نظیر سانتافه و یا توسان که در نسل های جدید از پیشرانه های ضعیف تری برخوردار می باشند، لذت رانندگی کاهش می یابد. همچنین در خودروهای نسل جدید سدان هیوندایی، اشکال تماس کف خودرو با زمین مشهود است که شاید الزام روز افزون استفاده از کارشناسی خودرو را افزایش دهد.
بهترین زمان بندی توصیه شده برای بازدید کمک فنرهای ماشین، بازدید بر اساس هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد ماشین می باشد. در اینجا دو روش برای چک کردن کمک فنر ها توصیه می شود؛ روش اول با استفاده از دستگاه های خاص عیب یابی کمک فنر می باشد که این نوع دستگاه ها در حال حاضر در مراکز فنی معاینه خودرو موجود می باشد. روش دوم که بسیار ساده می باشد و برای همه امکان آن فراهم است به این صورت است که شما یکی از پاهای خودتان را بر یکی از چهار گوشه ماشین روی سپر قرار می دهید و با فشار پا آن قسمت را به سمت پایین می رانید؛ باید ماشین هنگام بازگشت فقط یک بار به محل خود برگردد و بایستد. اگر نوسان کرد، کمک فنر شما در آن ناحیه خراب می باشد. به همین روش، دیگر کمک های ماشین را نیز می توان چک کرد و در صورت شک کردن نسبت به سالم بودن آنها می توان به مکانیک مراجعه نمود.
اگر به دنبال خرید خودروهای جمع و جور هستید، مصرف سوخت و قیمت مناسب خودرو احتمالا از اولویتهای شما میباشد. خودروی چهارسرنشین(سدان) تویوتا با طراحی جدی این دو خواسته را برآورده کردهاست. که این امر موجب شده کمی از راحتی خودرو کم شود. تویوتا کرولا ۲۰۱۴ بخصوص در زمینه صدای درون اتاق و کیفیت سواری، پیشرفت بسیار خوبی داشته است. اما در مقایسه با دیگر کامپکتها (خودروهای جمع و جور)، کمی بزرگتر است. در نسل یازدهم تویوتا کرولا در سال ۲۰۱۴ تغییرات اساسی در بخش داخل، بیرون و موتور بچشم میخورد. این کلاس، کلاسی است که رقبای بسیار سفت و سختی در آن با هم رقابت میکنند و تغییرات طراحی در آن همیشگی است. از رقبای اصلی تویوتا کرولا میتوان به هوندا سیویک و النترا اشاره کرد.
داخل این خودرو به طور قابل توجهی دستخوش تغییرات قرار گرفته است. کمپانی تویوتا توانسته است طراحی نامناسب و ناهماهنگی مواد بکار رفته در نسلهای قبلی کرولا را جبران نموده و با بهرهگیری از مهندسین مجرب، ترکیبی جذاب از رنگها و طرحهای گوناگون در نسل جدید تویوتا کرولا به مشتریان خود ارائه دهد. اما برخی بر این باورند که داخل این خودرو هنوز به پای ترکیب مواد بسیار با کیفیت و طراحی دلربای النترا نمیرسد. اما زیبایی این خودرو، فقط ظاهری نیست. نه تنها داخل خودرو زیباست، بلکه راحت هم هست. نشیمن عالی صندلیها و دردسترس بودن امکانات از مزایای این خودرو میباشد. تنها موردی که از قلم افتاده است، نبود یک آفتابگیر متحرک است که در بسیاری از خودروها تعبیه شده و هر روز نیز مورد استفاده قرار میگیرد. پس از اینکه در سال ۲۰۱۴، چند سانتیمتری به طول کرولا اضافه شد، طول این خودرو به ۴.۶۴ متر رسید و میتوان گفت که خودروهای چهار نفره(سدان) این کلاس، بزرگترینهای این کلاس هستند. اضافه شدن طول خودرو به معنی فضا و جای پای بیشتری برای سرنشین میباشد.
تویوتا ظاهر این خودرو را بسیار جذاب طراحی کرده است. چراغ جلوهای LED، خطوط حالتدار بدنه و جلو پنجرهی زیبای این خودرو، آن را به چشم نوازترین کرولای تا به امروز تبدیل کردهاست. آنچه که مشهود است این است که تویوتا ظاهر این خودرو را از خودروی بزرگ آوالون برگرفته است (بخصوص جلو پنجره و چراغ جلو خیلی شبیه هستند) و اگرچه واژه "خودروی بزرگ" باعث ایجاد هیجان نمیشود، اما در مورد کرولا به نظر میرسد که این هیجان را ایجاد کرده است.
تویوتا در مورد گیربکس اتوماتیک تغییرپذیر این خودرو، کار بزرگی را انجام داده است. این قطعه در کرولا بسیار طبیعیتر و روانتر از بسیاری از خودروها بنظر میرسد. برخی از طراحان CVT (گیربکسهای تغییرپذیر) بیشترین وقت خود را بر روی افزایش قدرت موتور توسط گیربکس گذاشتهاند که این امر باعث ایجاد صدای زوزه در گیربکس میشود اما گیربکس تویوتا علاوه بر افزایش قدرت موتور صدایی هم تولید نمیکند. اگرچه نیروی خوب کرولا، آن را از نظر نیرو در صدر قرار داده است، اما صدای غیر منطقیاش، آن را در قعر ردهبندی دسته خودش قرار میدهد. دیگر اینکه آینه بغلها کمی باعث ایجاد صدای باد میشوند و صدای جاده، شما را مجبور میکند که همه پنجرهها را ببندید و سیستم اصلاحنشده انتقال نیروی آن، شدت صدا را به اوج میرساند. مدل قبلی این خودرو هم این مشکل را داشت اما در این مدل هم این اشکال بر طرف نشده است. با وجود کنارههای محکم، مشکل بزرگتری که در کیفیت سواری این خودروی چهار نفره(سدان) وجود دارد، عایق نبودن است. مقدار زیادی از صدای جاده به داخل اتاق میآید و لرزشهای سخت و ناراحتکننده بطور ثابت وجود دارند. زمانی که مسیر، کمی ناهموار باشد، سواری این خودرو شما را عصبی میکند. سفتی این خودرو همانند هوندا سیویک در ابتدا قابل تحمل است، اما زمانی که مسیر طولانی میشود، ناراحتی شما از خودرو به طور چشمگیری افزایش مییابد. خودروی کرولا بخاطر کنترل فرمان راحتتر و توانایی بیشتر در کنترل تعادل، در زمینه خوشدستی نمره بهتری دریافت میکند. این خودرو اسپرت نیست ولی در هنگام دور زدن از مسیر خود منحرف نمیشود.
بسیاری از منتقدان نظر مساعدی نسبت به خودروی کیا اپتیما دارند. این خورو با موتور ۲.۴ لیتری را میتوان رقیبی برای تویوتا کمری و هیوندای سوناتا در نظر گرفت. در این خودرو اولین نکتهای که باعث جلب توجه میشود، ظاهر خیرهکننده آن است که شکل تازهای از طراحی خودرو توسط کیا است.
طراحی داخلی آن توانسته توجه بسیاری از منتقدان و کاربران این خودرو را به خود جلب کند، طراحی زیبا به همراه فضای داخلی مناسب، باعث سهولت رانندگی در این خودور شده است. البته عدهای از منتقدان معتقدند، این خودرو برای رانندگان کوتاه قامت مناسب نیست. صندوق عقب این خودرو نیز با حجم ۵۰۰ لیتری، فضای مناسبی در اختیار کاربران قرار میدهد. به دلیل نوع طراحی اپتیما، فضای بالای سر سرنشینان کم میباشد، لذا برخی براین باورند که سانروف در این خودرو میتواند آزاردهنده باشد و پیشنهاد آنها عدم سفارش این آپشن است. البته شکایت از فضای بالای سر بهخصوص برای سرنشینان عقب بهدلیل طراحی زیبای بیرونی این خودرو میباشد.
سواری این خودرو با توجه به معیارهای مختلف نسبتا خوب بوده و بررسیها نشان میدهد که نسبت به مدل قبلی از سواری بهتری برخوردار بوده است. در مجموع به نظر میآید که این خودرو در سرعتهای بالا نتوانسته توجه کاربران را جلب کند ولی در سرعتهای پایین این موضوع متفاوتتر است. یکی دیگر از موارد ضعف این خودرو سیستم ضعیف تعلیق این خودرو است که باعث انتقال ناهمواریهای جاده به سرنشینان میشود که با توجه به خودرویی در این سطح دارای عملکرد نسبتا ضعیفی است.
موتور ۲.۴ لیتری این خودرو داری توان ۱۹۸ اسببخار است که این توان در دور موتورهای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ محقق میشود. شرکت کیا ادعا کرده است که مصرف این خودرو ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این میزان، با اینکه بهترین مصرف سوخت در خودروهای هم رده نیست، ولی یکی از کمترین مصارف سوخت بین این نوع از خودروها به شمار میرود. این خودرو دارای گیربکس ۶ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک و دیفرانسیل جلو میباشد.
داشتن یک خودروی ایمن و مناسب، یکی از نیازهایی است که خانواده¬های ایرانی با تلاش فراوان، درصدد پاسخگویی بدان هستند و با توجه به آنکه بسیاری از اقشار جامعه تمکن مالی لازم جهت خرید خودروی صفر را ندارند، خودروهای کارکرده را انتخاب می کنند. خرید خودروهای کارکرده دارای مزایای ذاتی فراوانی است و مهم ترین آن نیز، کاهش هزینه پرداختی می باشد ولیکن این نوع از خرید می تواند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد.
بر اساس آمار سال 94 و بر اساس بررسی¬هایی که در بازار خودرو انجام شده است، 81% خودروهای موجود سالم معرفی شده اند، این در حالیست که از هر 4 خودرویی که فروشندگان مدعی سلامت آنها هستند، یک خودرو ناسالم بوده و دارای مشکلات فنی است، بعبارتی ساده تر، در خرید خودروی کارکرده بدون استفاده از کارشناسی خودرو، احتمال متضرر شدن شما 24% می باشد. فروشندگان برای فروش به دروغ متوسل می شوند در ادامه می توان اشاره کرد:
روزانه به طور متوسط حدود 18500 خودرو (اعم از صفر و دست دوم)، در وبسایت¬های مختلف به صورت آنلاین، دیده می شوند، که 63 % از این خودروها در زمره خودروهای کارکرده، قرار می گیرند، این موضوع بدان معناست که بالغ بر 11600 دستگاه از خودروهای آماده فروش، خودروهای دست دوم می باشند.
به صورت روزانه، ادعایی بر سلامت بیش از 9300 خودرو وجود دارد. به طور خلاصه، اگر تمامی این خودروها، به فروش برسند، روزانه، بیش از 2300 مشتری از خرید خودروی کارکرده متضرر می¬شوند که در نوع خود فاجعه ای عظیم است.
حال چه باید کرد که احتمال این نوع زیانها کمینه شود؟ قطعا جواب کارشناسی سلامت خودرو پیش از خرید است. منظور از کارشناسی سلامت خودرو، اطمینان از صحت عملکرد فنی، اطمینان از کیفیت بدنه و شاسی و عملکرد صحیح آپشنها و امکانات خودرو است. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که موارد یادشده، تنها بخشی از بررسی هایی است که در هنگام خرید خودرو باید بدان توجه داشت و قطعا یک کارشناسی سلامت فنی، باید شامل تست رانندگی، تست دیاگ، تست ترمز و ... باشد. متاسفانه در این میان هستند خریدارانی که به واسطه عدم تسلط کافی به دانش فنی خودرو، به دوستان و آشنایان خود و یا برخی کارشناسان بی تجربه اعتماد می نمایند. این کارشناسان، بر اساس تجربه و نه مبانی علمی و همچنین با بررسی چشمی و کاملاً مبتنی بر تجربه، به بررسی خودرو می پردازند و این موضوع خود احتمال خطر را بیشتر می کند.
امیدوارم که هیچکدام از شما جز آن 2300 هموطنی نباشید که روزانه متضرر می¬شوند.