معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه می‌کند. علاوه بر این موارد چنانچه مورد مناسبی برای خرید و فروش نیز در دنیای مجازی باشد، به کاربران معرفی می‌نماید.

سنسور زاویه فرمان را بیشتر بشناسید

جمعه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۲:۱۴ ب.ظ

در خودروهای امروز سیستم‌های امنیتی بسیاری تعبیه شده است تا میزان خطر را برای راننده و سرنشینان به حداقل برساند، یکی از این تکنولوژی‌ها حسگر زاویه فرمان است؛ اما اینکه این تکنولوژی به چه صورت کار می‌کند؟ در کجای خودرو قرار گرفته است؟ و چه مزایایی دارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

بیشتر خودروهای مدرن امروزی همراه با تکنولوژی‌های بسیاری روانه بازار می‌شوند که این امکانات راحتی و ایمنی راننده و سرنشینان را بیشتر می‌کند. یکی از این همین تکنولوژی‌ها حسگر زاویه فرمان است این سنسور به کامپیوتر مرکزی (PCM) خودرو که مخفف عبارت Powertrain control module است متصل شده است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی هر یک برای این تکنولوژی خود نامی متفاوت انتخاب کرده‌اند که البته این موضوع هیچ تاثیری بر تفاوت عملکرد سیستم‌ نخواهد داشت و همگی یک کار مشابه انجام می‌دهند که چیزی نیست جز حفظ تعادل و پایداری خودرو.


حسگر زاویه فرمان که به SAS هم شهرت دارد بخشی از سیستم کنترل پایداری خودرو است. همچنین حسگر زوایه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که هر کدام بدون حضور دیگری قادر به ارائه عملکرد مناسبی نخواهند بود. پس اجازه دهید در ابتدا توضیح خلاصه‌ای از سیستم کنترل پایداری خودرو بدهیم.

سیستم پایداری خودرو چیست؟

سنسور زاویه ای خودرو

سیستم پایداری خودرو یا همان ESC در واقع تعادل خودرو در جاده را برقرار می‌کند. این سیستم با تشخیص عدم تعادل خودرو و دخالت ترمز در این فرایند سعی می‌کند تا تعادل خودرو را حفظ کند. در واقع زمانی که جهت چرخ‌ها به طور اتفاقی تغییر می‌کنند و فرمان به سمت مخالفی کشیده می‌شود این سیستم وارد عمل شده و پایداری خودرو را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد کنترل خودرو از دست راننده خارج شود. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان کنترل تصادفات بین المللی از زمان حضور این سیستم در خودروها میزان تصادفات جاده‌ای به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده‌اند. بد نیست بدانید که این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون بنز و BMW معرفی شد.

حسگر زوایه فرمان در کجا قرار گرفته است؟

سنسور زاویه ای خودرو

شاید تصور کنید که فقط یک حسگر برای این سیستم در نظر گرفته شده است در صورتی که تعدادی از این حسگرها در خودروی شما وجود دارد و فقط یک سنسور نیست. این حسگر در ستون فرمان واقع شده است تا بتواند میزان چرخش ناخواسته فرمات و چرخ‌ها را تشخیص دهد. در برخی از خودروها نیز این حسگر نزدیک به چرخ‌ها قرار گرفته است. با تشخیص این سیگنال‌ها که توسط حسگر زاویه فرمان تشخیص داده می‌شود و ارسال آن به سیستم کنترل پایداری خودرو، تعادل خودرو در جاده برقرار می‌شود.

همان طور هم که از نام این تکنولوژی مشخص است، این حسگر میزان زاویه فرمان را بررسی می‌کند و سیگنال‌های دریافتی خود را به سیستم کنترل پایداری ارسال می‌کند که این سیگنال‌ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارند. سیگنال دیجیتال و آنالوگ هر یک از متد متفاوتی برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می‌کنند. سنسور دیجیتال که در بسیاری از خودروها وجود دارد، از نور LED برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می‌کند که نرخ چرخش فرمان را با استفاده از آن تشخیص می‌دهد و سپس این اطلاعات را به سیستم ESC ارسال می‌کند که در صورت وجود انحراف و ایجاد خطر نور زرد رنگ یا قرمز رنگی بر روی مانیتور تعبیه شده در خودرو قابل مشاهده خواهد بود و شما را از وجود خطر آگاه می‌کند.*

از طرفی این سنسور ممکن است که بعد از گذشت مدتی، کارایی سابق خود را نداشته باشد و در تشخیص میزان نرخ چرخش به مشکل بر بخورد که برای جلوگیری از این موضوع بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید و بررسی کنید:

1.    بهتر است هر چند مدت چراغ‌های اخطار خودرو و خطاهایی که توسط این چراغ‌‌ها گزارش داده می‌شوند را بررسی کنید. با بررسی این چراغ‌ها و تشخیص به موقع خرابی سنسورهای خودرو می‌توانید برای تعمیر آن‌ها اقدام کنید.

2.    اگر با وجود این سنسور در خودرو شاهد چرخش‌ و انحرافات ناگهانی در چرخ‌ها و فرمان خودرو باشید قطعا مشکلی برای حسگر زوایه فرمان خودروی شما رخ داده است. در این حالت ممکن است که اطلاعات و سیگنال‌های نادرستی به سیستم ESC ارسال شود یا حتی با ارسال سیگنال‌های غیر ضروری این سیستم غیر فعال شود. در این حالت بهتر است خودرو را هر چه زودتر برای بررسی به افراد متخصص نشان دهید.

3.    اگر که بعد از تنظیم زاویه چرخ‌ها گاهی شاهد رفتار غیر عادی از خودرو در پیچ‌ها باشید این موضوع نشان دهنده تنظیم نبودن حسگر زاویه فرمان است. اگر مکانیک شما این تنظیمات را انجام نداده باشد با این مشکل روبه رو خواهید شد. پس فراموش نکنید در صورت تنظیم چرخ‌ها حتما باید حسگر زاویه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو را مجدد تنظیم کنید که این کار توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

زمانی که حس کردید این سنسور عملکرد مناسبی ندارد بهترین کار نشان دادن خودرو به یک مکانیک متخصص است زیرا این افراد با در اختیار داشتن اسکنرهای مخصوص قادر به تشخیص دقیق کدهای خطای سنسور هستند و می‌توانند بدون آسیب رسانی به بخش‌های دیگر خودرو اقدامات لازم را انجام دهند، به همین خاطر هیچ‌وقت سعی نکنید خودتان دست به کار شوید زیرا ممکن است به قسمت‌های دیگر این سنسورها آسیب جدی برسانید که تعمیر آن‌ها هزینه هنگفتی برای شما در پیش خواهد داشت.

  سنسور زاویه ای خودرو

جدای از این‌ها چطور متوجه شویم که این سیستم وارد عمل شده است؟ در بیشتر مواقع این سیستم در حالت غیرفعال خود قرار دارد و فقط زمانی که سیگنال‌ها به‌درستی ارسال شوند و با کامپیوتر مرکزی خودرو درگیر شوند درواقع این سیستم وارد عمل می‌شود و از بروز حوادث جلوگیری می‌کند، اگر که در حالت انحراف برای چند لحظه هدایت خودرو از کنترل شما خارج شد (به غیر از فرمان) بدانید که این سیستم در حال انجام وظیفه خود است که در همین حال چراغی بر روی مانیتور خودرو قابل مشاهده است.

درنتیجه مهم‌ترین مزیتی که این حسگر و سیستم‌های مرتبط با آن به همراه دارد ایمنی و کاهش میزان تصادفات جاده‌ای است. اکثر خودروها در شرایط جوی نامناسب و جاده‌های لغزنده تعادل خود را از دست می‌دهند که با لطف حضور این تکنولوژی‌ها این مقدار کاهش پیداکرده است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۱۲/۲۴
  • ۳۳۵ نمایش
  • حسین مولا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی