معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

معرفی خودرو، قیمت خودرو کارکرده

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه میکند.

این وبلاگ با معرفی خودروهای موجود بازار از سویی و از سوی دیگر با بررسی قیمت‌های روز بازار، قیمت روز خودرو را ارایه می‌کند. علاوه بر این موارد چنانچه مورد مناسبی برای خرید و فروش نیز در دنیای مجازی باشد، به کاربران معرفی می‌نماید.

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

در خودروهای امروز سیستم‌های امنیتی بسیاری تعبیه شده است تا میزان خطر را برای راننده و سرنشینان به حداقل برساند، یکی از این تکنولوژی‌ها حسگر زاویه فرمان است؛ اما اینکه این تکنولوژی به چه صورت کار می‌کند؟ در کجای خودرو قرار گرفته است؟ و چه مزایایی دارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

بیشتر خودروهای مدرن امروزی همراه با تکنولوژی‌های بسیاری روانه بازار می‌شوند که این امکانات راحتی و ایمنی راننده و سرنشینان را بیشتر می‌کند. یکی از این همین تکنولوژی‌ها حسگر زاویه فرمان است این سنسور به کامپیوتر مرکزی (PCM) خودرو که مخفف عبارت Powertrain control module است متصل شده است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی هر یک برای این تکنولوژی خود نامی متفاوت انتخاب کرده‌اند که البته این موضوع هیچ تاثیری بر تفاوت عملکرد سیستم‌ نخواهد داشت و همگی یک کار مشابه انجام می‌دهند که چیزی نیست جز حفظ تعادل و پایداری خودرو.


حسگر زاویه فرمان که به SAS هم شهرت دارد بخشی از سیستم کنترل پایداری خودرو است. همچنین حسگر زوایه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که هر کدام بدون حضور دیگری قادر به ارائه عملکرد مناسبی نخواهند بود. پس اجازه دهید در ابتدا توضیح خلاصه‌ای از سیستم کنترل پایداری خودرو بدهیم.

سیستم پایداری خودرو چیست؟

سنسور زاویه ای خودرو

سیستم پایداری خودرو یا همان ESC در واقع تعادل خودرو در جاده را برقرار می‌کند. این سیستم با تشخیص عدم تعادل خودرو و دخالت ترمز در این فرایند سعی می‌کند تا تعادل خودرو را حفظ کند. در واقع زمانی که جهت چرخ‌ها به طور اتفاقی تغییر می‌کنند و فرمان به سمت مخالفی کشیده می‌شود این سیستم وارد عمل شده و پایداری خودرو را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد کنترل خودرو از دست راننده خارج شود. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان کنترل تصادفات بین المللی از زمان حضور این سیستم در خودروها میزان تصادفات جاده‌ای به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده‌اند. بد نیست بدانید که این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی همچون بنز و BMW معرفی شد.

حسگر زوایه فرمان در کجا قرار گرفته است؟

سنسور زاویه ای خودرو

شاید تصور کنید که فقط یک حسگر برای این سیستم در نظر گرفته شده است در صورتی که تعدادی از این حسگرها در خودروی شما وجود دارد و فقط یک سنسور نیست. این حسگر در ستون فرمان واقع شده است تا بتواند میزان چرخش ناخواسته فرمات و چرخ‌ها را تشخیص دهد. در برخی از خودروها نیز این حسگر نزدیک به چرخ‌ها قرار گرفته است. با تشخیص این سیگنال‌ها که توسط حسگر زاویه فرمان تشخیص داده می‌شود و ارسال آن به سیستم کنترل پایداری خودرو، تعادل خودرو در جاده برقرار می‌شود.

همان طور هم که از نام این تکنولوژی مشخص است، این حسگر میزان زاویه فرمان را بررسی می‌کند و سیگنال‌های دریافتی خود را به سیستم کنترل پایداری ارسال می‌کند که این سیگنال‌ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارند. سیگنال دیجیتال و آنالوگ هر یک از متد متفاوتی برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می‌کنند. سنسور دیجیتال که در بسیاری از خودروها وجود دارد، از نور LED برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می‌کند که نرخ چرخش فرمان را با استفاده از آن تشخیص می‌دهد و سپس این اطلاعات را به سیستم ESC ارسال می‌کند که در صورت وجود انحراف و ایجاد خطر نور زرد رنگ یا قرمز رنگی بر روی مانیتور تعبیه شده در خودرو قابل مشاهده خواهد بود و شما را از وجود خطر آگاه می‌کند.*

از طرفی این سنسور ممکن است که بعد از گذشت مدتی، کارایی سابق خود را نداشته باشد و در تشخیص میزان نرخ چرخش به مشکل بر بخورد که برای جلوگیری از این موضوع بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید و بررسی کنید:

1.    بهتر است هر چند مدت چراغ‌های اخطار خودرو و خطاهایی که توسط این چراغ‌‌ها گزارش داده می‌شوند را بررسی کنید. با بررسی این چراغ‌ها و تشخیص به موقع خرابی سنسورهای خودرو می‌توانید برای تعمیر آن‌ها اقدام کنید.

2.    اگر با وجود این سنسور در خودرو شاهد چرخش‌ و انحرافات ناگهانی در چرخ‌ها و فرمان خودرو باشید قطعا مشکلی برای حسگر زوایه فرمان خودروی شما رخ داده است. در این حالت ممکن است که اطلاعات و سیگنال‌های نادرستی به سیستم ESC ارسال شود یا حتی با ارسال سیگنال‌های غیر ضروری این سیستم غیر فعال شود. در این حالت بهتر است خودرو را هر چه زودتر برای بررسی به افراد متخصص نشان دهید.

3.    اگر که بعد از تنظیم زاویه چرخ‌ها گاهی شاهد رفتار غیر عادی از خودرو در پیچ‌ها باشید این موضوع نشان دهنده تنظیم نبودن حسگر زاویه فرمان است. اگر مکانیک شما این تنظیمات را انجام نداده باشد با این مشکل روبه رو خواهید شد. پس فراموش نکنید در صورت تنظیم چرخ‌ها حتما باید حسگر زاویه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو را مجدد تنظیم کنید که این کار توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

زمانی که حس کردید این سنسور عملکرد مناسبی ندارد بهترین کار نشان دادن خودرو به یک مکانیک متخصص است زیرا این افراد با در اختیار داشتن اسکنرهای مخصوص قادر به تشخیص دقیق کدهای خطای سنسور هستند و می‌توانند بدون آسیب رسانی به بخش‌های دیگر خودرو اقدامات لازم را انجام دهند، به همین خاطر هیچ‌وقت سعی نکنید خودتان دست به کار شوید زیرا ممکن است به قسمت‌های دیگر این سنسورها آسیب جدی برسانید که تعمیر آن‌ها هزینه هنگفتی برای شما در پیش خواهد داشت.

  سنسور زاویه ای خودرو

جدای از این‌ها چطور متوجه شویم که این سیستم وارد عمل شده است؟ در بیشتر مواقع این سیستم در حالت غیرفعال خود قرار دارد و فقط زمانی که سیگنال‌ها به‌درستی ارسال شوند و با کامپیوتر مرکزی خودرو درگیر شوند درواقع این سیستم وارد عمل می‌شود و از بروز حوادث جلوگیری می‌کند، اگر که در حالت انحراف برای چند لحظه هدایت خودرو از کنترل شما خارج شد (به غیر از فرمان) بدانید که این سیستم در حال انجام وظیفه خود است که در همین حال چراغی بر روی مانیتور خودرو قابل مشاهده است.

درنتیجه مهم‌ترین مزیتی که این حسگر و سیستم‌های مرتبط با آن به همراه دارد ایمنی و کاهش میزان تصادفات جاده‌ای است. اکثر خودروها در شرایط جوی نامناسب و جاده‌های لغزنده تعادل خود را از دست می‌دهند که با لطف حضور این تکنولوژی‌ها این مقدار کاهش پیداکرده است.

  • حسین مولا

مطمئنا بارها و بارها کلمه دیاگ را شنیده‌اید یا حتما برایتان پیش آماده که پس از مراجعه به تعمیرگاه یا مرکز خدمات، تعمیرکار از شما خواسته باشد که برای عیب‌یابی و تشخیص دقیق قطعه معیوب به سراغ دستگاه دیاگ بروید، اما سوالی که مطمئنا برای خیلی‌ها پیش آمده این است که دستگاه دیاگ واقعا چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا می‌توان به نتایج این دستگاه اعتماد کرد؟ آیا دستگاه‌های دیاگ انواع مختلفی دارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد دیاگ به شما توضیح دهیم.

دستگاه دیاگ چیست؟

دستگاه دیاگ

در گذشته تمامی خودروها برای مخلوط کردن سوخت و هوا از کاربراتور استفاده می‌کردند و به اصطلاح «کاربراتوری» بودند، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی شرکت‌های خودروسازی تصمیم گرفتند برای کنترل احتراق در موتور خودرو و همینطور مدیریت دقیق سیستم‌های برقی محصولاتشان، از یک کامپیوتر مرکزی یا همان ECU استفاده کنند.

در این خودروهای مدرن وظایف کاربراتور و دلکو به طور کامل بر عهده ECU گذاشته شده بود و این قطعه پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم از سنسورهای اکسیژن، دور موتور، دما و... مقدار پاشش انژکتورها و همچنین زمان مناسب جرقه زنی شمع‌ها را تنظیم می‌نماید. به همین دلیل خودروهای مجهز به ECU در مقایسه با خودروهای کاربراتوری از استهلاک، آلایندگی و مصرف سوخت کمتری برخوردار هستند.

همه این موارد گفته شد تا بتوانیم به طور دقیق عملکرد دستگاه دیاگ را به شما عزیزان توضیح دهیم؛ دیاگ از کلمه انگلیسی Diagnosis به معنی «تشخیص» گرفته شده است و دستگاه دیاگ خودرو (Car Diagnostic Tool) نیز یک دستگاه عیب یاب است که با کامپیوتر خودرو یا همان ECU ارتباط دیجیتالی برقرار کرده و پس از دریافت اطلاعات مورد نظر و تحلیل آن‌ها می‌تواند شما را از عیب‌های جزیی و کلی ماشینتان مطلع کند.

به همین دلیل زمانی که یکی از قطعات خودرو دچار خرابی شود، لازم نیست که تعمیرکار تک تک اجزا و قطعات موتور را از هم باز کرده و چک نماید تا بتواند متوجه مشکل شود؛ تنها با اتصال ECU به دستگاه دیاگ قطعه معیوب شناسایی شده و در کمترین زمان تعمیر یا تعویض می‌گردد.

انواع دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ

در یک تقسیم‌بندی کلی دستگاه‌های دیاگ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1.     دیاگ مولتی برند یا AFTER MARKETING

دستگاه دیاگ
در یک تعریف کلی به دیاگ‌هایی که از آن‌ها می‌توان برای عیب‌یابی چندین برند مختلف استفاده کرد دیاگ مولتی برند گفته می‌شود؛ در واقع دیاگ‌های مولتی برند می‌توانند یک یا چند برند خودرویی را پشتیبانی کنند. البته بعضی از دیاگ‌های افترمارکت نیز وجود دارند که به صورت تخصصی برای عیب‌یابی یک برند ساخته شده‌اند، اما در کنار آن می‌توانند از چند برند خودرویی دیگر نیز پشتیبانی کنند.

2.     دیاگ شرکتی یا OEM

دستگاه دیاگ
دیاگ 
OEM یا دیاگ شرکتی نیز یکی از انواع دستگاه‌های دیاگ است که به صورت تخصصی تنها برای دیاگ یک برند خودرویی خاص طراحی و ساخته شده است. این نوع دیاگ‌‌ها معمولا در اختیار نمایندگی‌ها، کارخانه‌های خودروسازی یا نمایندگی‌های مجاز خدمات برندها قرار داده شده و بهترین دستگاه عیب یابی برای خودروهای تولیدی آن کارخانه محسوب می‌شوند.

کاربردهای دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ

دستگاه‌های دیاگ از طریق پورت یا درگاه اتصال (OBD) به ای س یو خودرو متصل می‌شوند؛ این پورت ممکن است با توجه به نوع خودرو داخل کاپوت یا زیر داشبورد باشد. پس از برقراری ارتباط، دستگاه‌ دیاگ شروع به اسکن اطلاعات موجود در کامپیوتر کرده و پس از تجزیه و تحلیل کدهای خطا موجود در ECU، آن‌ها را به اطلاع تعمیرکار می‌رساند. در صورتی که این خطاها به دلیل خرابی‌ فیزیکی قطعه مورد نظر باشد، دستگاه دیاگ نمی‌تواند این خطاها را پاک نماید و بنا به تشخیص تعمیرکار قطعه معیوب باید تعویض گردد، اما در اغلب مواردی که قطعه ایراد فیزیکی نداشته باشد دستگاه دیاگ می‌تواند به راحتی خطاهای موجود را پاک نماید.

مطمئنا اگر خودرویی که به دستگاه دیاگ متصل می‌شود از ECU پیشرفته‌تری برخوردار باشد، دستگاه دیاگ می‌تواند اطلاعات بیشتری را به نمایش بگذارد و در مقابل هرچه تکنولوژی ساخت خودرو و کامپیوتر آن قدیمی‌تر باشد، مقدار اطلاعات یا داده‌ها محدودتر خواهند بود. به طور کلی در اغلب خودروها، دستگاه‌های دیاگ می‌توانند اطلاعات سیستم‌های برقی خودرو، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS، سنسور اکسیژن، فشار روغن گیربکس و... را بررسی نمایند.

اما کاربردهای دستگاه دیاگ به همین‌جا ختم نمی‌شود، یکی از اصلی‌ترین نقش‌هایی که امروزه دستگاه‌های دیاگ در معاملات خودرویی ایفا می‌کنند، بررسی میزان واقعی کارکرد خودرو است و کارشناسان از طریق این دستگاه متوجه خواهند شد که آیا میزان به نمایش در آمده از مسافت پیموده شده، واقعی است یا با تکنیک‌های مختلف دستکاری شده است!

دستکاری کیلومتر خودرو

دستگاه دیاگ

در بحث خرید و فروش خودروهای کارکرده علاوه‌بر سلامت فنی، ظاهری و کامل بودن مدارک، میزان کارکرد خودرو نیز می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روی قیمت آن داشته باشد. به همین دلیل از گذشته تا کنون همواره دلالان و افراد سودجو به طرق مختلف سعی در کم کردن کیلومتر خودرو داشته‌اند تا بتوانند ماشین کارکرده خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند. البته ناگفته نماند بر اساس ماده 724 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی برای چنین افرادی مجازات سنگینی در  نظر گرفته شده است.

در گذشته کیلومتر خودروها به صورت عقربه‌ای بود، به همین دلیل برای تغییر کارکرد خودرو تنها لازم بود بخش مربوط به کیلومترها از جای خارج شده و پس از تغییر به مقدار دلخواه آن را سر جای قبلی بازگردانند، اما خودروهای امروزی که از کیلومتر دیجیتال و سیستم ECU پیشرفته برخوردارند با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان به راحتی و در کمترین زمان میزان کارکرد خودرو را دستکاری کرده و به مقدار مورد نظر تغییر داد. شاید در برخی موارد دستگاه‌های دیاگ بتوانند مقدار واقعی کارکرد را نشان  دهند، اما روش‌های پیشرفته‌تری هم برای تغییر کارکرد وجود دارد که دستگاه دیاگ از تشخیص آن عاجز است.

در چنین مواردی اعتماد به دستگاه دیاگ کار بسیار سختی خواهد بود و تنها یک کارشناس خبره حوزه خودرو می‌تواند از پس تشخیص میزان کارکرد واقعی خودرو بر بیاید، اما چطور می‌توان به چنین کارشناسانی دسترسی داشت؟ آیا راهی برای برقراری ارتباط با کارشناسان تخصصی خودرو وجود دارد؟

 

بهترین راه برای تشخیص کیلومتر واقعی خودرو

شرکت همراه مکانیک به عنوان اولین و معتبرترین مرجع خرید و فروش خودرو، برای رفاه حال شما عزیزان در زمینه تشخیص میزان سلامت و کارکرد خودروهای دست دوم و صفر کیلومتر خدمات بسیار کاربردی، سریع و مفیدی را در نظر گرفته است. شما هم می‌توانید برای اطمینان از خرید خود و جلوگیری از ضررهای مالی سنگین، همین الان وارد صفحه «کارشناسی تخصصی خودرو در محل» شده و پس از ثبت اطلاعات خودرو و همچنین زمان و مکان مورد نظر، در انتظار تماس همکاران ما باشید.

پس از حضور کارشناسان همراه مکانیک در محل درخواستی شما، 209 بخش مختلف از خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد که مطمئنا یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به صورت تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت میزان واقعی کارکرد خودرو است. پس اگر می‌خواهید خودرو دست دومی که قصد خرید آن را دارید از همه لحاظ مورد بررسی قرار گرفته و با اطمینان خرید نمایید همین الان وارد صفحه «کارشناسی تخصصی خودرو در محل» شده و کارشناسی خودرو موردنظرتان را به کارشناسان حرفه‌ای همراه مکانیک بسپارید.

  • حسین مولا

مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60 ، مقایسه دو خودروی چینی که از لحاظ ویژگی های خودرویی در یک کلاس قرار نمی‌گیرد ولی از لحاظ قیمتی نزدیک به یکدیگر هستند. برلیانس C3 ، یک خودرو کراس نام می‌گیرد که آن را می توان نمونه قدبلندتر خودروی برلیانس H320 با اندکی تغییرات ظاهری دانست. خودروهای برلیانس، مونتاژ شرکت پارس خودرو می باشند که به دلیل سابقه مناسب شرکت پارس خودرو در عرضه خودروهای با کیفیت و همچنین طراحی خودروهای برلیانس با الگوهای شبیه به تولیدات شرکت بی ام و ، به سبب خریداری سهام شرکت خودروسازی بی ام و توسط برلیانس و استفاده از طراحان این شرکت، فروش مناسبی را تجربه کرده‌اند.

مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60

در مقابل خودروی لیفان X60 که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و در سال ۱۳۹۲ توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد. دو خودرو تفاوتهای  تقریباً زیادی با یکدیگر دارد. که در ادامه به  بحث و بررسی تفاوت این  دو خودرو می پردازیم.

*

مقایسه طراحی : ظاهر چینی در برابر شمایل آلمانی!

مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60

 خودروهای برلیانس به دلیل استفاده از طرح های شرکت بی ام و در تولید این خودروها، از لحاظ ظاهری و طراحی بدنه خودرو های قابل قبول تری نسبت به سایر ساخته های چینی هستند. خودروی برلیانس C3  یا  برلیانس کراس، در واقع مدل H320 برلیانس می باشد که با استفاده از رینگ های بزرگتر، کمی ارتفاع بیشتر، ریل های سقفی، رکاب جانبی و دیفیوزر عقب، چهره ای قد بلند تر از این خودرو و نزدیک خودروهای کراس را ارائه داده و با نام برلیانس C3  به بازار عرضه می کند. برلیانس C3 طراحی خارجی بدنه طراحی اسپرت و مناسبی را ارائه می دهد که در حالت کلی یک نمایش هماهنگ را از خودرو نشان می دهد، که با افزوده شدن المان های اسپرت به این خودرو نسبت به مدل هاچ بک H320  شاهد جذابیت‌های بیشتر این خودرو بوده ایم.
مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60

 

درمقابل لیفان X60خودرو شاسی بلند سایزکوچک لیفان، از طراحی نامناسبی استفاده کرده است که درهیچ یک از بخش های خودرو نمی‌توان هماهنگی و استایل مناسبی را ازخودرو مشاهده کرد. استفاده از جلو پنجره بزرگ در جلوی خودرو، استفاده از گلگیرهای حجیم در نمای جانبی و رینگ های نامتوازن با ابعاد خودرو و همچنین  طراحی چراغ های جلو و عقب بدون همخوانی نسبت به یکدیگر، چهره ناموزونی را از این خودرو به نمایش می گذارد. با مقایسه برلیانس C3 و لیفان X60 شاید بتوان به جرات گفت جز بدترین طراحی های چینی می باشد که فروش مناسبی را نیز تجربه نکرده است.

با مقایسه برلیانس C3 و لیفان X60، از لحاظ طراحی داخلی برلیانس C3 وضعیت مناسبی نسبت به لیفان X60  دارد و طراحی قابل قبول تر با  کیفیت مواد مناسب تری را ارائه می دهد. هر چند در برخی قسمت های داخلی خود را از پلاستیک خشک و بی کیفیت استفاده شده است،  اما در مقایسه با لیفان X60 شرایط بهتری را مشاهده می کنید. داخل کابین لیفان X60  هچون ظاهر خارجی آن دارای  طراحی بسیار نامناسبی است و با ترکیب نامناسب رنگ های مشکی و نقره ای،و طراحی سر درگم ، حس مناسبی را انتقال نمی دهد.

مقایسه فنی: عملکرد فنی کم فروغ!


مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60

در مقایسه فنی برلیانس C3 از یک موتور ۱۶۵۰ سی سی بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور را دارد و برای انتقال این نیروی تولیدی به چرخ های جلو از یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک استفاده می کند. خودرو برلیانس در ابتدا با یک موتور ۱۵۰۰ سی سی عرضه می شد که به واسطه عملکرد ضعیف این موتور، شرکت پارس خودرو تصمیم گرفت خودروهای تولیدی بعدی برلیانس را با موتور ۱۶۵۰ سی سی جایگزین کند، که برلیانس C3 نیز از این موتور استفاده می کنند. در سوی دیگر لیفان X60  از یک موتور ۱۸۰۰ سی سی با توان تولید ۱۳۱ اسب بخار قدرت بهره می برد که با استفاده از یک گیربکس CVT این نیروی تولیدی را به چرخ های جلو منتقل می کند.لیفان X60  هرچند موتور قوی تری دارد ولی به لحاظ گیربکس نامناسب شتاب چندان بالایی را از این خودرو نمی توان انتظار داشت. از لحاظ کیفیت سواری نیز لیفان X60 عملکرد چندان مناسبی را ارائه نمی‌دهد و برلیانس C3 در مقایسه عملکرد بهتری دارد. البته خودروی لیفان X60  با یک گیربکس دستی نیز عرضه شده است که از لحاظ عملکرد های حرکتی شرایط بهتری را دارد.  

مدل خودرو

 برلیانس C3  

  لیفان X60

پیشرانه

 4 سیلندر

  ۴ سیلندر

حجم موتور

  ۱۶۵۰  سی سی

  ۱۸۰۰  سی سی

حداکثر قدرت

  ۱۱۴ اسب بخار

  ۱۳۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

 ۱۵۴ نیوتن متر

  ۱۶۸ نیوتن متر

گیربکس

  چهار سرعته اتوماتیک

  سی بی تی

مصرف سوخت (ترکیبی)

 7.6 لیتر

 8.3 لیتر

شتاب صفر تا 100

 -

  ۱۲ ثانیه

حداکثر سرعت

 ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

  ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه آپشن های رفاهی: داشته های اندک امکاناتی و ایمنی!

مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60

با مقایسه برلیانس C3 و لیفان X60 از لحاظ تجهیزات رفاهی برلیانس C3 ویژگی هایی همچون :2 ایربگ، ترمز دیسکی چهار چرخ، ایموبلایزر، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، سانروف برقی سیستم ورود بدون کلید،  استارت بدون کلید و تهویه مطبوع اتوماتیک را دارا می باشد. در مقابل لیفان X60  تجهیزاتی چون: دو عدد ایربگ، سیستم صوتی با ۶ عدد بلندگو، دوربین دنده عقب سانروف را در  در لیست امکانات خود دارد.

**

تجهیزات

 برلیانس C3

  لیفان X60

چراغ

معمولی

  معمولی

سیستمهای مولتی مدیا

سیستم صوتی و تصویری با قابلیت

GPS

 

رادیو mp3 CD- / شش عدد بلندگو

صفحه نمایش

7 اینچ لمسی

-

رینگ ها

16 اینچ

16 اینچ

آینه

برقی

برقی

تهویه مطبوع

تهویه اتوماتیک

کنترل دستی

صندلی

صندلی‌ها قابلیت تنظیم در 8 جهت

تنظیم دستی

شیشه

جلو وعقب برقی

شیشه بالابر جلو و عقب برقی

سیستم های هشدار دهنده

سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب

سایر امکانات

فرمان برقی تقویت‌شده، ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو

روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو بر حسب نور محیط / مه شکن عقب و جلو

قفل مرکزی / ریموت کنترل / ایموبیلایزر



از لحاظ مقایسه برلیانس C3 و لیفان X60 به جهت ایمنی، هر دو خودرو از دو ایربگ و سیستم ترمزهای چهار چرخ دیسکی بی بی اس و ای بی دی بهره می برند.هرچه با توجه به نبود دیگر امکانات ایمنی لیفان X60  از موسسه ایمنی خودروهای چینیC-NCAP  ستاره کسب کرده است .برلیانس C3 تنها در بازار ایران عرضه شده است و تست های ایمنی این خودرو در کشور دیگری مورد دسترسی نمی باشد.البته با اعلام سایت رسمی شرکت برلیانس، مدل پایه این خودرو برلیانس H320 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است.

تجهیزات

 برلیانس C3  

  لیفان X60  

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

-

 -

کیسه هوا

 2 عدد

2 عدد

سیستم ترمز

ترمز ABS به همراه EBD

ترمز ABS به همراه EBD

 جمع بندی

مقایسه برلیانس C3 کراس و لیفان X60

با توجه به موارد بیان شده از لحاظ طراحی و قابلیت های فنی از هر دو خودرو، و مقایسه از جنبه های مختلف، خودرو برلیانس C3 نسبت به لیفان X60 ازتمامی زمینه‌ها برتر می باشد و انتخاب قابل قبول تر و مناسبی چه از لحاظ طراحی بهتر مشخصات فنی خدمات پس از فروش و ایمنی و طراحی داخلی می باشد.

  • حسین مولا

علت لرزش خودرو در ابتدای حرکت و در هنگام نیم کلاچ

خرابی خودرو از آن دست مواردی است که نه تنها موجب نگرانی راننده یا مالک خودرو شده بلکه حتی می‌تواند خانواده آن‌ها را نیز درگیر نماید؛ مخصوصا در شرایط اقتصادی کنونی که کوچکترین خرابی‌ها نیز هزینه‌های گزافی را در پی دارند. البته فارغ از هزینه‌ها، باید نهایت دقت را در نگهداری خودرو به خرج داد چرا که علاوه برخسارات مالی، می‌تواند صدمات جسمانی را نیز ناشی شود. از همین روی بسیار حایز اهمیت است که رانندگان از نشانه‌ها و علایم خرابی خودرو آگاه بوده و با دیدن این علایم، اقدام مناسب را به عمل آورند. یکی از مواردی که می‌تواند نشان از خرابی سیستم‌ها و تجهیزات حیاتی خودرو باشد، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت و نیم‌کلاچ نمودن است. ذکر این نکته ضروری است که به هیچ وجه منظور ما تعویض صدای موتور به هنگام نیم‌کلاچ نمودن نیست، نکته‌ای که در کلاس‌های آموزش رانندگی، مربیان به هنرآموزان خود یاد می‌دهند. با ما همراه باشید تا اندکی بیشتر بر روی این موضوع متمرکز شویم.

 

 

علت لرزش خودرو در زمان نیم کلاچ چیست؟

قطع به یقین اولین مظنون در این نوع لرزش‌ها، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است. درواقع زمانیکه شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آنکه موتور روشن است؛ نیروی حاصل از آن به چرخ‌دنده‌ها منتقل نمی‌شود. نحوه به حرکت در آوردن خودرو به این صورت است که ابتدا باید پا را بر کلاچ نگه داشته و سپس خودرو را در دنده 1 قرار داده و سپس پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شده، در واقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم‌کلاچ قرار داشته و وقت آن است که پا را به طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید. در اثنای همین نیم‌کلاچ شاید لرزش‌های شدیدی را احساس نمایید که چندان به مذاقتان خوش نیاید. همانطور که عنوان شد به احتمال زیاد، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1-   فرسودگی فنرهای خورشیدی:

 فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌شود انتقال نیرو به دیسک است. این فنرها پس از کلاچ‌های پی‌درپی، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آنکه به هنگام حرکت می‌تواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز، راننده این لرزش‌ها را حس خواهد نمود.

2-   چرب بودن کلاچ:


 چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند.

3-   تمام شدن صفحه کلاچ:

 صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد، البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و ... این عدد می‌تواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد. یکی از مهم‌ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ می‌توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌های نیمه‌شدید و ... اشاره نمود.


4-   مشکل در فلایویل: 

نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه‌دنده منتقل می‌گردد؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بینجامد.

5-   خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی:


 از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ، به مقدار فراوان بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید. کم‌گاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و ... . با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی می‌توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب‌های مالی و معنوی گردید.

البته بد نیست به صورت خلاصه به لرزش های کلی خودرو اشاره داشته باشیم و این که لرزش خودرو فقط مختص به زمان حرکت نیست و در هر لحظه ای حتی در جا کار کردن ممکن است این لرزش موجب بهم ریختن تمرکز و تفکر شما شود.

لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است بدلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت بدلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد.

مشکلات موتور که موجب لرزش خودرو می شود


این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که شما پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید که علت آن هم مربوط به سوخت نا مناسب  فیلتر خراب و عدم کارکرد مناسب شمع ها است.

لرزش خودرو بدلیل مشکل در سیستم اکسل


همه ما می دانیم که خودرو از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است گه بصورت منظم در کنار یکدیگر کار خود را انجام می دهند اما اگر به هر دلیلی یک بخش دچار مشکل شود عملکرد خودرو را دچار مشکل می کند.

یکی از قطعاتی که موجب حرکت نرم خودرو شما می شود اکسل خودرو می باشد که در صورت ایجاد مشکل در این قطعه شما در سرعت های بالا احساس لرزش در خودرو می کنید.اگر در سرعت های بالا این لرزش را در خودرو خود حس میکنید میل گردان و توپی چرخ را چک کنید که مبادا دچار مشکل شده باشند.

لرزش خودرو بدلیل بالانس نبودن چرخ ها:



در برخی موارد بالانس نبودن چرخ ها و یا مشکلاتی در ان ها می تواند علت لرزش های خودرو شما باشد که باید موارد زیر را چک کنید:


·        مهره های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند

·        در دوره های مشخص بلبرینگ چرخ هارا چک کنید

·        در هنگام تعویض بلبرینگ ها سیبک را نیز چک کنید که دچار مشکل نشده باشند.

  • حسین مولا